Choose language

Flyt Sikker Sak | Saksbehandlingssystem

Saksbehandling av generelle saker i barnevernet

Håndtering av opplysninger som ikke hører hjemme i en barnevernssak

En kvinnelig barnevernssaksbehandler i samtale med et barn, der barnets trygghet og velferd står i fokus. Håndtering av sensitive opplysninger loggføres i Flyt Sikker Sak barnevern. En kvinnelig barnevernssaksbehandler i samtale med et barn, der barnets trygghet og velferd står i fokus. Håndtering av sensitive opplysninger loggføres i Flyt Sikker Sak barnevern.

Trygg saksbehandling av sensitiv informasjon

Visma Flyt har lansert en helt ny skybasert fagløsning for det kommunale Barnevernet. Løsningen erstatter Visma Familia og har fått navnet Flyt Barnevern. Ikke alle saker i Barnevernstjenesten er ordinære saker, men de inneholder likevel ofte sensitive opplysninger. For disse har Generell Sak blitt utviklet. 

Generell Sak er utviklet for å ivareta strenge krav til personvern og informasjonssikkerhet. Løsningen sikrer trygg oppbevaring av dokumenter som ikke skal registreres i den ordinære klientmappen. Her saksbehandles kort sagt ulike typer oppgaver som ikke tilhører kjerneprosessene i barnevernet. Med Generell Sak kan barneverntjenesten registrere, saksbehandle, oppbevare og arkivere denne informasjonen i en egen arkivdel.

Generell Sak leveres som en egen løsning, og som en modul integrert med Flyt Barnevern og Visma Familia. Kommuner som bruker Familia og Generell Sak, kan fortsette med løsningen etter overgangen til Flyt Barnevern.

Forebyggende arbeid

Barnevernsreformen legger opp til at kommunene skal styrke arbeidet med tidlig innsats og forebygging. Samtidig får de et større faglig og økonomisk ansvar for barnevernet i egen kommune.

Barneverntjenesten har behov for å dokumentere arbeid som foregår utenfor tradisjonell saksbehandling. Dette kan være innsats i tverrfaglige team, foredrag på skoler eller opplæring av andre instanser. Med Generell Sak kan barnevernet enkelt og sikkert dokumentere og arkivere alt forebyggende arbeid i kommunen.

For saker uten bekymringsmelding

Barneverntjenesten håndterer daglig store mengder dokumentasjon som inneholder svært sensitiv informasjon om innbyggerne. Dette gjelder også dokumentasjon som ikke er direkte knyttet til en formell bekymringsmelding. Dette kan for eksempel være godkjenningsprosesser med fosterhjem, besøkshjem og tilsynspersoner, og begjæring om innsyn i avsluttede saker.

Med Generell Sak får barneverntjenesten et egnet sted for å saksbehandle all sensitiv informasjon. Dette gjelder informasjon som ikke tilhører en ordinær sak startet via en bekymringsmelding. Det gir:

Visshet om sikker saksbehandling: Med en tilrettelagt modul vil det ikke lenger være nødvendig å jobbe utenfor sikker sone. Eksterne aktører kan få tilgang og alle kan være trygge på at sikkerheten er ivaretatt.

Bedre tidsbruk:
Både muntlig og skriftlig dokumentasjon (som post) kan nå håndteres, arkiveres og deles helt digitalt. Dermed slipper man tidkrevende oppgaver som å skrive ut, skanne og postlegge viktige dokumenter manuelt.

Logisk struktur: Informasjon blir lett å lagre, finne og dele i en selvforklarende modul.

Generell Sak kan også benyttes av andre faggrupper, slik som advokater, psykologer og tiltakspersoner.

Generell sak er integrert med:

 

Typiske bruksområder

  • Godkjenningsprosesser som fosterhjem, besøkshjem, tilsynspersoner og støttekontakter og andre.

  • Håndtering av dokumentasjon gjeldende oppdragstakere, som oppdragsavtale, politiattest, taushetserklæring, annen dialog mellom oppdragstaker og barneverntjenesten som ikke tilhører klientmappen.

  • Begjæring om innsyn i avsluttede saker.

  • Bekymringsmelding til annen kommune hvor barnet ikke er klient hos barneverntjenesten i kommunen som er bekymret.

 

  • Henvendelser vedrørende kopi av dokumenter i en saksmappe som er avsluttet.

  • Dokumentasjon for andre deler av barneverntjenesten som ikke jobber med saksbehandling, for eksempel; advokater, tiltakspersoner, familieterapeuter, psykologer og lignende.

  • Saksbehandling, dokumentasjon og oppfølging av det kommunale barnevernets egne boliger og institusjoner.

Lurer du på noe?

Vårt team av erfarne eksperter er klare til å assistere deg med hva det måtte være. La oss sammen finne de beste løsningene for dine behov. Vi er her for å hjelpe deg.

Er du bruker av fagsystemet og trenger support? Ta kontakt med din fagkonsulent eller kanskje du finner svaret her »