Choose language

Flyt Sikker Post | Saksbehandlingssystem

Digital post for kommunal sektor

Bruker dere et Flyt fagsystem? Integrer løsningen med Flyt Sikker Post, og kjør all kommunikasjon digitalt.

Ung kvinne med stripete genser smiler mens hun ser på en smarttelefon i hånden sin, stående ved et vindu i et kontormiljø. Bildet symboliserer digital kommunikasjon, noe som er essensielt for posthåndtering i den kommunale sektoren. Ung kvinne med stripete genser smiler mens hun ser på en smarttelefon i hånden sin, stående ved et vindu i et kontormiljø. Bildet symboliserer digital kommunikasjon, noe som er essensielt for posthåndtering i den kommunale sektoren.

Hvorfor ha digital post i deres fagsystem?

Med digital post løsningen vil all kommunikasjon til innbyggere og næringsliv foregå elektronisk. Flyt Sikker Post erstatter dagens brevpost med en sikker og effektiv digital postkasse. 

Kommuner og virksomheter som bruker fagsystem fra oss kan enkelt gå over til digital innbyggerdialog med digital post. Merk: Flyt Sikker Post er ikke et system for privatpersoner

Økonomisk, miljøvennlig og effektivt. Sikker og rask kommunikasjon.

Sikker meldingsformidling

Digital post benytter KS FIKS meldingsformidler. Meldinger blir kryptert og sendt til en digital postkasse. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommet post. Ifølge Digitaliseringsdirektoratet var 95 prosent av all post sendt fra offentlige virksomheter til innbyggerne digital​ i 2023.

Med KS SvarUt integrert i din kommunes Flyt fagsystemer, kan ansatte enkelt ekspedere all post digitalt, direkte fra fagsystemet. 

Jobber du i skolen kan du lese mer om digital post for skolen her.

Hvordan komme i gang?

Steg 1: Arkiv

SvarUt-funksjonen tas  i bruk ved å aktivere arkivkoblingen og digital postforsendelse i hvert enkelt fagsystem. Alle utgående dokumenter som lagres i arkivkjernen vil i tillegg videresendes til SvarUt.

*En forutsetning for å kunne ta i bruk KS SvarUt er at du har tatt i bruk digital arkivløsning Flyt Arkiv.

Steg 2: Aktivering

Arkivkjernen må aktiveres mot SvarUt. En fagkonsulent fra oss vil assistere dere med oppsettet. E-postadresser til de som skal varsles i tilfelle tekniske feil eller mangler legges ved selve sendingen av digital post.

Steg 3: Registrering

Fødselsnummer og organisasjonsnummer må registreres i hver enkelt fagløsning av saksbehandler. Dersom fødselsnummer eller organisasjonsnummer er feil eller mangler, vil varsel bli sendt ut til saksbehandler.

Lurer du på noe?

Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.