Choose language

Flyt Helse

Digihelse

Et styrket samarbeid mellom tjenestemottakere, pårørende og ansatte med digital innbyggerdialog

Tre generasjoner smilende sammen på en sofa, med fokus på den eldre mannen, symboliserer hvordan Digihelse forenkler kommunikasjonen mellom eldre, pårørende og helsepersonell gjennom brukervennlig digital teknologi. Tre generasjoner smilende sammen på en sofa, med fokus på den eldre mannen, symboliserer hvordan Digihelse forenkler kommunikasjonen mellom eldre, pårørende og helsepersonell gjennom brukervennlig digital teknologi.

Digihelse - et løft for hjemmetjenesten

Digihelse innbyggerdialog gjør det mulig for kommunene å etablere brukervennlige, digitale innbyggertjenester på en felles nasjonal plattform.

Verktøyet skaper en sømløs kommunikasjonskanal mellom innbyggere og helsepersonell, som effektiviserer informasjonsflyt og forbedrer kvaliteten på tjenestene. Innbyggerne får tilgang til helseopplysninger, muligheten til å bestille tjenester og sende meldinger til hjemmetjenesten via en sikker digital løsning. Dette bidrar til å styrke samhandlingen. Samtidig øker effektiviteten i tjenestetilbudet.

Tilgjengelige tjenester:

  • Meldinger mellom innbyggere og tjeneste
  • Oversikt over avtalte og gjennomførte besøk 
  • Mulighet for avbestilling
  • Varsler om gjennomførte besøk
 

Forventede gevinster

Gevinster for innbyggeren, pårørende og tjenestemottaker

  • Enklere tilgang til tjenesten
  • Bidrar til forutsigbarhet og oversikt
  • Et funksjonelt verktøy for å styrke brukermedvirkning
  • Gjør det enklere for pårørende å involvere seg 
  • Tilbyr oppdatert digital kommunikasjon,
  • Sikker kanal for informasjonsutveksling

Gevinster for ansatte, fagarbeider og sykepleier

  • Tidsbesparende
  • Færre henvendelser om informasjon kan finnes digitalt
  • Dialogen lagres og kan journalføres
  • Bidrar til å redusere bomturer
  • Gir enkelt beskjeder fra tjenesten til tjenestemottakere eller pårørende
  • Fanger lettere opp helserelaterte og personlige behov

Gevinster for samfunnet

  • Felles portal for møte mellom innbyggere og helse- og omsorgstjenestene
  • Bidrar til å mobilisere ressursene som ligger hos innbyggerne
  • Reduserer tidsbruk på noen områder 
  • Bidrar til forebygging ved å fange opp problemer tidlig 
  • Det er gjort gevinstanalyser for bruk av løsningen. Rapportene kan du lese her »

Hvordan komme i gang med Digihelse

Helsedirektoratet og KS har samlet en rekke nyttige tips og råd for hvordan kommunen kan komme i gang med løsningen. Les mer om hvordan kommunen din kan komme i gang.

Løsningen er tilgjengelig for kunder som benytter Flyt Helse. Digihelse forutsetter at tjenestemottakere eller pårørende bruker helsenorge.no og ID-porten. Samtidig forholder fagpersoner i kommunen seg til Flyt Helse og de nye funksjonene i løsningen.

Ønsker du mer informasjon om løsningen og hvordan din kommune kan komme i gang, ta kontakt.

Lurer du på noe?

Vårt team av erfarne eksperter er klare til å assistere deg med hva det måtte være. La oss sammen finne de beste løsningene for dine behov. Vi er her for å hjelpe deg.

Er du bruker av fagsystemet og trenger support? Ta kontakt her »