Choose language

Flyt Helse

Digihelse

Et styrket samarbeid mellom tjenestemottakere, pårørende og ansatte med digital innbyggerdialog

Tre generasjoner smilende sammen på en sofa, med fokus på den eldre mannen, symboliserer hvordan Digihelse forenkler kommunikasjonen mellom eldre, pårørende og helsepersonell gjennom brukervennlig digital teknologi. Tre generasjoner smilende sammen på en sofa, med fokus på den eldre mannen, symboliserer hvordan Digihelse forenkler kommunikasjonen mellom eldre, pårørende og helsepersonell gjennom brukervennlig digital teknologi.

Digihelse - et løft for hjemmetjenesten

Digihelse innbyggerdialog gjør det mulig for kommunene å etablere brukervennlige, digitale innbyggertjenester på en felles nasjonal plattform.

Verktøyet skaper en sømløs kommunikasjonskanal mellom innbyggere og helsepersonell, som effektiviserer informasjonsflyt og forbedrer kvaliteten på tjenestene. Ved å gi innbyggerne tilgang til helseopplysninger, muligheten til å bestille tjenester, og sende meldinger til hjemmetjenesten direkte via en sikker digital løsning, styrkes samhandlingen og effektiviteten i tjenestetilbudet.

Tilgjengelige tjenester:

  • Meldinger mellom innbyggere og tjeneste
  • Oversikt over avtalte og gjennomførte besøk 
  • Mulighet for avbestilling
  • Varsler om gjennomførte besøk
 

Forventede gevinster

Warehouse

Gevinster for innbyggeren, pårørende og tjenestemottaker

  • Enklere tilgang til tjenesten
  • Bidrar til forutsigbarhet og oversikt
  • Et funksjonelt verktøy for å styrke brukermedvirkning
  • Gjør det enklere for pårørende å involvere seg 
  • Tilbyr oppdatert digital kommunikasjon,
  • Sikker kanal for informasjonsutveksling
Heart_1

Gevinster for ansatte, fagarbeider og sykepleier

  • Tidsbesparende
  • Færre henvendelser om informasjon kan finnes digitalt
  • Dialogen lagres og kan journalføres
  • Bidrar til å redusere bomturer
  • Gir enkelt beskjeder fra tjenesten til tjenestemottakere eller pårørende
  • Fanger lettere opp helserelaterte og personlige behov
Users 2

Gevinster for samfunnet

  • Felles portal for møte mellom innbyggere og helse- og omsorgstjenestene
  • Bidrar til å mobilisere ressursene som ligger hos innbyggerne
  • Reduserer tidsbruk på noen områder 
  • Bidrar til forebygging ved å fange opp problemer tidlig 
  • Det er gjort gevinstanalyser for bruk av løsningen. Rapportene kan du lese her »

Hvordan komme i gang med Digihelse

Helsedirektoratet og KS har satt opp en rekke gode tips og råd for hvordan kommunen kan komme i gang med løsningen. Les mer om hvordan kommunen din kan komme i gang.

Løsningen er tilgjengelig for kunder som benytter Flyt Helse. Digihelse forutsetter bruk av helsenorge.no og ID-porten for tjenestemottaker eller pårørende, mens fagpersoner i kommunen forholder seg til Flyt Helse og nye funksjoner i løsningen.

Ønsker du mer informasjon om løsningen og hvordan din kommune kan komme i gang, ta kontakt.

Lurer du på noe?

Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.