Choose language

Visma HsPro | Innbyggerdialog

Digi­Helsestasjon

Digital innbyggerkommunikasjon for helsestasjonen

digihelsestasjon digihelsestasjon

DigiHelsestasjon - digital kommunikasjon for kommunens helsestasjoner

DigiHelsestasjon leverer digitale tjenester for helsestasjons- og skolehelsetjenesten, inkludert helsestasjon for ungdom. Tjenesten tilgjengeliggjør enkel, digital kommunikasjon mellom innbyggere og helsestasjons- og skolehelsetjenestene på en måte som ivaretar sikkerhet og personvernet. Innbyggerne får oversikt over avtaler de har med tjenesten, mulighet til å avbestille disse og sende meldinger direkte til helsestasjonen.

Dette gjør at innbyggerne slipper å ringe eller møte personlig opp for å kommunisere med helsestasjon og skolehelsetjenesten. DigiHelsestasjon vil også bidra til at færre brev sendes via post. Prosjektet har en beregnet gevinst for samfunnet til 800 millioner kroner over ti år.

Løsningen integreres med kommunens helsestasjonløsning. Helsesykepleier og andre fagpersoner får melding direkte inn journalen, lagret som en del av lovpålagt dokumentasjon.

Ungdomsløsningen - digital kommunikasjon uten foreldreinnsyn

Ungdomsløsningen til DigiHelsestasjon lar ungdom bruke appen Helsenorge for trygg kontakt med skolehelsetjenesten.
De kan enkelt bestille time via appen på en sikker og brukervennlig måte. Ungdommen kan velge ønsket møteform (fysisk oppmøte, eller telefonkonsultasjon). På samme måte kan skolehelsetjenesten kommunisere timeavtaler med ungdommen. I appen vil ungdommen ha oversikt over timeavtalene sine med Skolehelsetjenesten. Foreldre vil ikke ha innsyn i kommunikasjonen mellom ungdommen og Skolehelsetjenesten.

Skolehelsetjenesten kan behandle timeavtaler fra ungdomsløsningen direkte i HsPro. I HsPro kan ansatte håndtere timeforespørsler og avlysninger som ungdom har sendt inn via appen. De kan også opprette en 'Ungdomstime' for å sikre at foreldre ikke får innsyn i timen. Dere kan også velge konsultasjonsform (fysisk oppmøte eller telefon), behandle timeavtaler og hente ut statistikkrapporter over bruk av løsningen. Løsningen har også funksjonalitet for å publisere informasjon om Skolehelsetjenesten og annen generell informasjon.

Gjennom Ungdomsløsningen kan ungdommene også benytte kartfunksjonen for å søke etter nærmeste Helsestasjon for ungdom (HFU) og deres åpningstider.

Fordeler med å ta i bruk Ungdomsløsningen:

  • Lavere terskel og enklere for ungdommen å kontakte Skolehelsetjenesten
  • Mer tilgjengelig Skolehelsetjeneste
  • Øker kapasiteten ved å nå elever på skolen direkte
  • Store grupper av ungdommer nås med helseinformasjon
  • Forenklet saksbehandling, mindre timeadministrasjon, tidsbesparende
  • Ungdom får mer kjennskap til hva de kan få hjelp til

Hør Bergen kommune dele sine erfaringer


Innslaget ble sendt som en del av NRK Radios sending 'God Morgon Hordaland' den 29.04.2021. Du kan høre hele sendingen her »

Illustrasjon av en hånd som holder en mobiltelefon med en skjerm som viser en chat-boble og en knapp merket

Kommunikasjon med mobilapplikasjoner

DigiHelsestasjon er en app som gir ungdom mellom 16 og 30 år tilgang til tilpassede tjenester. I appen kan de bestille time hos helsesykepleier eller lege og få informasjon om helse og livsstil. De kan også delta i grupper, for eksempel skilsmissegrupper, tilpasset deres behov og situasjon.

Ungdomsløsningen er en app for ungdom mellom 13 og 15 år som gir anonym kontakt med skolehelsetjenesten. Foreldrene får ikke vite om det, og ungdommene kan enkelt få informasjon om aktuelle tilbud og tjenester. I appen finnes artikler om psykisk helse og kartfunksjoner for å finne nærmeste ungdomshelsestasjon.

Applikasjonene DigiHelsestasjon og Ungdomsløsningen bidrar til:

  • Å øke tilgjengeligheten for helsetjenestene ved at ungdommen kan kontakte dem når de har behov for det.
  • Å øke brukermedvirkningen ved at ungdom får bedre kjennskap til hjelpetilbudene i kommunen. De skal også få mulighet til å gi tilbakemelding direkte til tjenestene de bruker.
  • Å øke kapasiteten ved at helsetjenestene kan nå flere ungdommer med helseinformasjon eller invitasjon til grupper.
  • Å øke kvaliteten ved at helsetjenestene kan bygge bedre relasjoner med ungdommen basert på tillit og trygghet.
 

Gevinster og bruksområder

For innbyggerne vil det være nyttig å:
  • Komme i kontakt med ansatte ved helsestasjonen på en sikker digital plattform
  • Kunne få oversikt over avtaler og få påminnelser om avtaler
  • Kunne gi rask beskjed ved f.eks. sykdom
For helsestasjonen vil det være nyttig å:
  • Kunne gi et digitalt og sikkert alternativ for kommunikasjon med innbyggere
  • Avlaste helsepersonell for telefonhenvendelser
  • Løsningen er integrert med EPJ-systemet HsPro
  • Kunne motta og sende digitale henvendelser fra/til innbyggerne på en sikker plattform
  • Gi innbyggerne bedre oversikt over avtaler og mulighet til på kort varsel å avlyse en avtale ved f.eks. sykdom. Det kan gi mulighet å disponere tiden bedre.

Områdene som skal dekkes av DigiHelsestasjon er:

  • Sending og mottak av meldinger via helsenorge.no
  • Innbyggeren skal kunne se timeavtaler med helsestasjon via helsenorge.no
    • Motta melding og varsling om ny, endret og avlyste avtaler
Helsenorge.no skal motta melding om hvem som er aktive brukere i HsPro
  • HsPro får vite hvem som er aktive på helsenorge.no
  • Motta meldinger fra ukjente brukere
  • Kunne avvise meldinger fra personer som er feilsendt
  • Opprette brukere som har tatt kontakt via Helsenorge
Varslinger
  • Det skal være mulig å sende SMS-varsel til brukere som ikke er aktive på helsenorge.no
Ungdom sitter med mobilen sin og logger seg inn på DigiHelsestasjon

Ungdomsløsningen

Skolehelsetjenesten kan være et viktig tilbud for ungdommer som har det vanskelig. Ved å kontakte skolehelsetjenesten kan ungdommer få støtte og veiledning fra helsesykepleiere som har kunnskap og erfaring med ulike helseutfordringer. Helsesykepleiere kan hjelpe ungdommene med å sortere i følelser, finne løsninger og mestre hverdagen. 

Det kan være verdifullt for en ungdom som sliter, å vite at de kan kontakte skolehelsetjenesten anonymt. I stedet for å risikere å sitte alene med sine problemer. Dette bidrar til at ungdommene føler seg sett, hørt og trygge. Det kan også ha positive effekter på deres læring og sosiale liv. Å ta kontakt med skolehelsetjenesten kan være et skritt mot å redusere og forebygge utenforskap.

Derfor er det viktig at skolehelsetjenesten er synlig, tilgjengelig og imøtekommende for alle ungdommer som trenger det. Det er også viktig at skolehelsetjenesten samarbeider med skolen, foreldre og spesialisthelsetjenesten. Slik samarbeid sikrer en helhetlig oppfølging av ungdommene.

For å sikre samarbeid på tvers kan kommunen ta i bruk Flyt Samspill. Samspill er et verktøy i skyen som bidrar til enklere tverrfaglig samhandling i kommunen. 

Hvordan komme i gang med Digihelse

Helsedirektoratet og KS har samlet en rekke gode tips og råd for å hjelpe kommunen i gang. Les mer om hvordan kommunen din kan komme i gang.

Løsningen er tilgjengelig for kunder som benytter Flyt Helse. Digihelse krever at tjenestemottakere eller pårørende bruker helsenorge.no og logger inn via ID-porten. Fagpersoner i kommunen bruker Flyt Helse og forholder seg til nye funksjoner i løsningen der.

Ønsker du mer informasjon om løsningen og hvordan din kommune kan komme i gang, ta kontakt.

Lurer du på noe?

Vårt team av erfarne eksperter er klare til å assistere deg med hva det måtte være. La oss sammen finne de beste løsningene for dine behov. Vi er her for å hjelpe deg.

Er du bruker av fagsystemet og trenger support? Ta kontakt her »