Choose language

Visma Velferd | Saksbehandlingssystem

Digisos

Digitale innbygger­tjenester gir brukere mulighet til å søke sosialhjelp elektronisk

Kvinne som bruker nettbrett til å søke om støtte gjennom Digisos-løsningen, en digital tjeneste integrert med Visma Flyt sitt saksbehandlingssystem for sosialtjenesten Visma Velferd. Kvinne som bruker nettbrett til å søke om støtte gjennom Digisos-løsningen, en digital tjeneste integrert med Visma Flyt sitt saksbehandlingssystem for sosialtjenesten Visma Velferd.

Med Digisos kan NAV tilby sosialhjelpsøknader digitalt

Digisos er en forkortelse for 'digitale innbyggertjenester – sosiale tjenester' i NAV. 

Status pr. januar 2024 for Digisos-løsningene: 

  • Digital søknad: 348 kommuner, eller 99,8 % av Norges befolkning.
  • Innsynsløsning for søker: 329 kommuner, eller 97,7 % av befolkningen.
  • Innsynsflaten for NAV Kontaktsenter: 327 kommuner, eller 97,6 % av befolkningen.

Visma Flyt har tilrettelagt for implementering av Digisos for alle kommuner som benytter Visma Velferd.

Prosjektet støtter opp under politiske føringer; Digital Agenda og NAV i ny Tid, og er utviklet i samarbeid mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet, KS, seks kommuner (Trondheim, Bergen, Oslo, Horten, Bærum, Stavanger) og leverandørene av fagsystemer.

Fordeler med Digisos

Building_1

For NAV-kontorene

  • Digital dialog med brukerne, brukere fyller ut søknader selv
  • mer oversiktlig intern arbeidsflate
  • frigjort tid til å følge opp brukerne 
  • veiledere kan slå opp brukere i ett enkelt IT-system 

 

Digitale søknader om økonomisk sosialhjelp vil være bedre opplyste, og omfanget av papirdokumenter/vedlegg vil bli redusert. Saksopplysninger i søknad overføres direkte til fagsystemet som strukturerte informasjonselementer. 

Users 2

Fordeler for innbyggeren

Digisos gir innbyggerne en enklere og digital selvbetjening gjennom:

  • Digital veiledning om kommunale sosialtjenester
  • Mulighet til å søke økonomisk sosialhjelp fra nav.no
  • Enklere betjening i tråd med forventning
  • Ingen papirskjema
  • Raskere saksgang
  • Søker kan følge med på søknaden sin
  • Slipper unødvendige telefonkøer

Digitale søknader i sosialtjenesten

Digisos teamet på besøk hos Askøy kommune for å høre om erfaringene

Kundehistorie | Askøy kommune

Askøy kommune i gang med Digisos - Sosialhjelp på nett

Askøy kommune er tidlig ute og deler her sine erfaringer i eget blogginnlegg. I samarbeid med NAV sentralt, KS, andre pilotkommuner og Visma Flyt, har Askøy tatt ansvaret med å være tidlig ute med å teste løsningen.

Vi reiste til Askøy for å slå av en prat med Frøydis Stien Juvik, David Solheim og saksbehandler Pia Hafsaas.

Hvordan komme i gang med Digisos

NAV har satt opp en rekke gode tips og råd for hvordan kommunen kan komme i gang med Digisos. Digisos er tilgjengelig for deg som benytter Velferd. Ønsker du mer informasjon om løsningen og hvordan din kommune kan komme i gang ta kontakt med oss.

Lurer du på noe?

Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.