Choose language

Flyt Arkiv | Saksbehandlingssystem

KS SvarUt

Formidling av digital post fra kommunale saksarkiv og fagsystemer.

En åpen hånd holder en smarttelefon, over hvilken det svever en stor, tredimensjonal safe-lås med tall. Bildet symboliserer sikkerhet og beskyttelse ved formidling av digital post gjennom KS SvarUt. En åpen hånd holder en smarttelefon, over hvilken det svever en stor, tredimensjonal safe-lås med tall. Bildet symboliserer sikkerhet og beskyttelse ved formidling av digital post gjennom KS SvarUt.

Om KS SvarUt

KS SvarUt er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner for å formidle digital post fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til både innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ. SvarUt leveres som en skytjeneste fra KS KommIT.

Hensikten er å formidle dokumenter fra kommunal sektor rimelig, effektivt og sikkert. Dokumentene lagres i et forsendelsesarkiv, og er tilgjengelig i tre måneder. Varsel om post blir sendt via Altinn til mottaker. I dette varselet er det en lenke til dokumentet i forsendelsesarkivet. SvarUt er også en sentralisert løsning for utsending av vanlig brevpost via sentral utskriftsleverandør. KS anbefaler bruk av SvarUt.

Se hvordan KS SvarUt og Digital Post fungerer.

Slik virker KS SvarUt i dag

KS SvarUt ivaretar kravet om samtykke, slik det er satt opp i eForvaltningsforskriften. Det betyr at mottaker kan velge om hun ønsker å motta brev i digital form eller ikke.

Når det utgående brevet er ferdigstilt og godkjent i sakarkivsystemet, ekspederes det fra sakarkivsystemet til SvarUt (forsendelsesarkivet). Brevet sendes videre til Altinn. Gjennom Altinn varsles innbygger og næringsliv om at de har mottatt et brev fra kommunen. Varslet inneholder lenke til selve brevet. Innbygger/næringsliv henter opp brevet via den tilsendte lenken.

Den håndterer også avvik, og da sendes brevet som papirpost. Avvikene er at posten ikke er lest innen kommunens tidsfrist, at forsendelsen ikke er påført fødselsnummer eller organisasjonsnummer og at mottaker ikke er registrert i Altinn.

Digital post til innbyggere og næringsliv

  • Utsendelse av post går fra kommunen til innbyggerens eller den næringsdrivendes meldingsboks i Altinn
  • KS SvarUt benytter ID-porten
  • Alle fagsystem kan knytte seg opp til KS SvarUt og sende brev fra egen løsning
  • KS SvarUt registrerer automatisk hvem som ikke åpner det elektroniske brevet innen en gitt frist og sørger da for at det blir sent som vanlig post

Lurer du på noe?

Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.