Choose language

– Vi skal gjøre KI til en naturlig del av verktøykassen til offentlig sektor

I denne artikkelen har vi tatt en prat med gjengen som er ledestjernene i Visma Flyt sitt arbeid med å gjøre kunstig intelligens (KI) til en integrert del av hverdagen til fagfolk i offentlig sektor.

KI-i-Flyt

– Jeg vil at vi skal være et team som leverer mer enn hypen. Vi skal bygge løsninger folk faktisk vil bruke. Mange snakker om KI, jeg vil at vi skal være de som ikke bare eksperimenterer, men som leverer løsninger i drift, med reell nytteverdi.

Det forteller Daniel Gaim som leder Visma Flyt sin satsing på kunstig intelligens. Han er utdannet lærer, økonom og statsviter og har bakgrunn innen skoleledelse og produktutvikling. Daniel forteller at interessen for kunstig intelligens har vokst gjennom de siste syv årene, hvor han har jobbet i Visma med produktutvikling, men den skjøt fart da språkmodellene for alvor gjorde sitt inntog.

– Det som driver meg mest, er å utvikle KI-løsninger som blir en selvsagt del av hverdagen. Teknologien skal fungere så sømløst at brukerne nesten ikke merker den – bare at ting går raskere, enklere og bedre, forteller Daniel.

Presist, transparent og pålitelig

Med seg i teamet har Daniel fått Oda Langrekken og Sindre Henriksen. Oda er utdannet i fysikk med spesialisering i dataanalyse og modellering og har jobbet med dette både innen forskning og i det private næringsliv. 

– Fysikkbakgrunnen ga meg en sterk forståelse for matematikk og statistikk, noe som naturlig ledet til interessen for kunstig intelligens – et felt som bygger nettopp på disse fundamentene. 

Sindre på sin side er sivilingeniør fra NTNU i fysikk og matematikk. Han har spesialisert seg innen statistikk, data og KI. Han har også erfaring fra Visma Resolve med å bygge KI-tjenester som leveres til andre Visma-selskaper.

– Det er veldig spennende at vi er i en utforskende fase der vi i stor grad kan være med å forme veien videre. Samtidig vil jeg ta med læring fra Resolve for å sette oss i stand til å  bevege oss raskere, sier han.

– Jeg håper også vi kan bygge en kultur i teamet der vi dykker dypt inn i dataene og de statistiske modellene vi bruker, slik at vi ikke bare utvikler løsninger som fungerer, men som også er presise og pålitelige, presiserer Oda.

Offentlig sektor står overfor et teknologiskifte

Enten det er en bot som hjelper HR med spørsmål, eller en kunstig intelligens som trekker ut essensen fra lange møter, skal KI være et verktøy som understøtter menneskelig arbeid, ikke erstatter det.

– For meg er suksess ikke å lage den mest avanserte modellen, men å bygge noe som folk foretrekker – fordi det gjør jobben deres enklere. På sikt vil jeg at Visma Flyt skal være en ledende aktør i å bruke KI i offentlig sektor, ikke fordi vi skryter mest av KI, men fordi løsningene våre fungerer best, forklarer Daniel. 

Oda forteller at hun er opptatt av hvordan vi kan bruke data og statistiske metoder til å forstå komplekse systemer og trekke ut meningsfull innsikt.

– Kunstig intelligens skal bli en naturlig del av verktøykassen i offentlig sektor, som en integrert del av hvordan man jobber. Å kunne gjøre dette i offentlig sektor, hvor løsningene faktisk kan påvirke folks hverdag positivt, gir jobben ekstra mening.

Daniel henger seg på og mener at offentlig sektor står foran et teknologisk skifte.

– KI vil gjøre saksbehandling raskere, støtte ansatte bedre og gi innbyggerne mer presise og personaliserte tjenester. Men for at dette skal gi reell verdi, må vi bygge KI på en strategi som balanserer nytte, sikkerhet og ansvarlig bruk, sier han.

KI-i-Flyt2

KI som beslutningstøtte

Ved å effektivisere repetitive manuelle oppgaver, oppsummere informasjon og foreslå tiltak vil KI kunne bidra til å frigjøre tid hos fagpersoner til å gjøre det de kan best, der de trengs. 

– Lærere vil få mer tid med elever, det vil bli mer tid til å fokusere på pasienter i stedet for å fylle inn skjemaer, osv. Spesielt i helsesektoren, men også generelt i offentlig sektor, er vi helt avhengige av å få maksimalt ut av ressursene vi har for å møte utfordringen med at en stadig større andel av befolkning blir eldre, sier Sindre.

Oda mener kunstig intelligens har potensial til å forbedre offentlig sektor betydelig ved å gjøre informasjon lettere tilgjengelig, effektivisere arbeidsprosesser og støtte bedre beslutningstaking. 

– Jeg tror en av de største gevinstene ligger i hvordan KI kan analysere store mengder informasjon, og presentere det på en måte som gir fagfolk det beste beslutningsgrunnlaget. Dette kan frigjøre tid fra manuelle og repetitive oppgaver, slik at ansatte kan fokusere mer på oppgaver som krever menneskelig vurdering og ekspertise.

Sikkerhet og ansvarlighet er kjerneprinsipper i alt vi utvikler

Offentlig sektor håndterer ofte sensitiv informasjon, og derfor må man sørge for at teknologien som bygges ikke bare er effektiv, den må også være sikker.

– KI skal være et verktøy som støtter mennesker, ikke erstatter dem, og det er viktig at de som bruker løsningene har tillit til både teknologien og hvordan den brukes, mener Oda.

I Visma Flyt handler KI-arbeidet om mer enn teknologi, det handler om å gjøre data trygg og samtidig nyttig for alle brukere. Innsikt og automatisering må bygge på pålitelig data, samtidig som den sikrer transparens og kontroll. Automatisering skal frigjøre tid, men aldri fjerne muligheten for menneskelig vurdering der det er nødvendig.

– Sikkerhet og ansvarlighet er kjerneprinsipper i alt vi utvikler. Offentlig sektor forvalter sensitiv informasjon, og vi har et ansvar for å sikre at KI-løsningene våre ikke bare er effektive, men også etiske og pålitelige. Tillit er avgjørende, både fra de som bruker systemene og fra innbyggerne som berøres av dem, sier Daniel, før Sindre avslutter:

– Jeg ser på det som en del av våre rolle å promotere fornuftig bruk av KI. På den ene siden er det viktig at KI implemeres som støttesystemer, slik at brukerne fortsatt sitter på kontrollen og tar de endelige beslutningene. På den annen side har vi et stort ansvar for å håndtere sensitiv informasjon og annen data både sikkert og forskriftsmessig.

AI-boten som forenkler hverdagen for ansatte i Visma Flyt

I en travel arbeidshverdag kan det å finne riktig informasjon være tidkrevende. Hvor mange feriedager har jeg igjen? Hvordan fungerer permisjonsreglene? I Visma Flyt har AI-teamet utviklet Peach, en chatbot som gir ansatte raske svar på HR-relaterte spørsmål direkte i Slack.

Peach fungerer som en personlig HR-assistent. I stedet for å måtte bla gjennom lange dokumenter eller vente på svar fra HR-avdelingen, kan ansatte skrive spørsmålet sitt direkte til Peach i Slack. På sekunder får de et presist svar, basert på bedriftens egne HR-dokumenter.

– Vi ønsket å lage noe som gjør det enklere for ansatte å få tilgang til viktig informasjon uten ekstra arbeid. Peach gir rask hjelp og frigjør tid for både ansatte og HR-teamet, forklarer AI-teamet i Visma Flyt.

Dette er bare en brøkdel av hva AI-teamet jobber med. Liknende initiativer finner vi også i fagløsningene, som vil komme brukerne til gode.

– Med stadig flere digitale verktøy på arbeidsplassen viser Peach hvordan AI kan brukes til å effektivisere og forenkle, uten at det føles komplisert for brukerne, sier Daniel

Vil du vite mer om våre initiativer innen KI kan du lese om våre produkter og ta kontakt med oss på våre nettsider.

KI-i-Flyt3

 

Liknende artikler