Choose language

Hva kan KI brukes til i offentlig sektor?

Kunstig intelligens har et betydelig potensial innen mange områder. Oppgaver som krever håndtering av store mengder data løser KI i sin natur på en bedre måte enn oss mennesker. Så i en verden hvor “big data” betyr mer og mer, finnes det noen begrensninger, eller vil KI ta over alt, også i kommunen?

KI-i-offentlig-sektor

Kunstig intelligens (KI) har på kort tid blitt et nyttig verktøy i mange sektorer. Den kan håndtere store mengder data, automatisere oppgaver og gi beslutningsstøtte. Samtidig har KI klare begrensninger og bør brukes med omhu. Spesielt på felt som berører folk i hverdagen, kreves det forsiktig implementering.

I denne artikkelen skal vi, på et overordnet nivå, se på hvilke oppgaver KI egner seg til, og hva det ikke egner seg til. Deretter skal vi se på hva KI kan gjøre i offentlig sektor, og mer spesifikt i et par sektorene.

På et område som utvikler seg i rekordtempo, er dette en øvelse som krever at vi ikke er for bastante og tar et for dypt dykk ned i materien. Men vi gir det et forsøk, så kan vi heller bruke KI til å oppdatere denne artikkelen hvis innholdet blir helt utdatert.

Vil du få siste nytt fra oss, med spennende innhold som dette? Abonner på bloggen så sender vi deg spennende innhold rett i din innboks. Du velger selv dine interesseområder slik at du får innhold som er relevant for deg.

 Bruksområder for KI

Det finnes en rekke oppgaver kunstig intelligens egner seg godt til. Ikke bare gjør de flere av disse raskere enn oss mennesker, men i mange tilfeller mye bedre. Her er de viktigste:

  • Automatisering av rutineoppgaver 

For eksempel sortering av post, transkribering av møter og behandling av henvendelser.

  • Analyse av store datamengder

KI kan hjelpe til med å trekke ut innsikt, for eksempel i helsejournaler eller sakspapirer.

  • Kvalitetssikring av vurderinger og vedtak

KI kan kontrollere at beslutninger er konsistente og i tråd med retningslinjer.

  • Effektivisering av kundeservice 

Chatbot og selvbetjening gir raskere svar og avlaster ansatte.

Ved å overlate flere av disse oppgavene til en kompetent partner i KI, får ansatte frigjort tid til å fokusere på andre typer komplekse oppgaver som krever menneskelig innsikt.

Hva egner KI seg ikke til?

På den annen side, kunstig intelligens har også noen klare grenser:

  • Mangel på menneskelig dømmekraft

KI kan ikke forstå kontekst eller nyanser som et menneske.

  • Avhengig av gode data

Dårlige eller skjeve data kan gi feilaktige resultater. Shit in, shit out.

  • Etiske utfordringer

Personvern, bias og transparens må ivaretas.

Offentlige tjenester kan bruke KI til å automatisere saksbehandling og forbedre tjenestekvaliteten, men bruken må være transparent. Det er også noen oppgaver i offentlig sektor KI ikke egner seg til:

  • Endelig beslutningstaking i komplekse saker

KI kan analysere og foreslå løsninger, men mennesker må ta de endelige avgjørelsene.

  • Personlige og sensitive vurderinger

KI bør ikke brukes til å avgjøre saker som krever skjønn og menneskelig vurdering.

  • Helhetlig forvaltning

KI kan bistå med innsikt, men offentlig politikk krever et menneskelig perspektiv.

Kunstig intelligens i skolen

I utdanningssektoren kan KI frigjøre tid for lærere og forbedre læringsopplevelsen, men ikke erstatte lærerens rolle. I tillegg til de bruksområdene som allerede er nevnt, slik som transkribering i og analyse av store mengder data, finnes det noen oppgaver i skolen som KI egner seg godt til å løse:

  • Tilpasset læring

KI kan analysere elevers progresjon og foreslå oppgaver tilpasset nivå.

  • Automatisert vurdering

KI kan rette enkle oppgaver, som flervalgsprøver, og gi umiddelbar tilbakemelding.

  • Sortering og behandling av henvendelser

KI kan skille mellom ulike typer forespørsler og sende dem til riktig instans.

På den annen side er det andre oppgaver som lærerne definitvt er bedre enn KI til:

  • Kritisk tenkning og kreativitet

KI kan ikke lære elever å være nysgjerrige eller utvikle egne ideer.

  • Pedagogisk veiledning og støtte

KI kan gi forslag, men ikke erstatte en lærer som forstår elevens utfordringer.

  • Etiske vurderinger

KI kan forsterke eksisterende skjevheter i vurderingspraksis.

KI i helsesektoren - effektivisering med forsiktighet

Helsevesenet kan bruke kunstig intelligens til å øke effektiviteten, men det kreves klare grenser for ansvar og etikk.

Automatisk Ruteplanlegger for hjemmetjenesten er en løsning fra Flyt som hjelper hjemmetjenesten med å finne de beste rutene, basert på kriterier valgt av hjemmetjenesten selv. Dette sparer de ansatte for unødvendig kjøring og gir dem mer tid til brukerne.

Fagbladet har skrevet en artikkel som forteller at ruteplanleggeren har gitt hjemmetjenesten i Bø bedre tid til pasientene: Her tar kunstig intelligens knekken på stoppeklokkeomsorgen.

Av andre oppgaver KI egner seg til kan vi nevne:

  • Transkribering av konsultasjoner

KI kan automatisk skrive ut referater fra legekonsultasjoner, som gir mer tid til pasientoppfølging.

  • Sammendrag av pasientjournaler

KI kan trekke ut nøkkelinformasjon fra lange journalnotater for raskere innsikt.

  • Automatisert sortering av henvisninger og forespørsler

KI kan prioritere og fordele henvendelser til rett instans.

  • Prediktiv analyse

KI kan identifisere risikopasienter og foreslå forebyggende tiltak.

På den annen side er det viktig å vite at KI kan gi støtte, ikke erstatte en leges kliniske skjønn. KI kan ei heller erstatte menneskelig omsorg og forståelse.

Det vil også alltid være en etisk vurdering inne i bildet. KI bør ikke alene avgjøre behandlingsvalg eller ressurstildeling.

KI er et verktøy, ikke en erstatning

Kunstig intelligens kan gjøre arbeid raskere, mer presist og mindre ressurskrevende, men det kan ikke erstatte menneskelig innsikt, empati og etikk.

I årene som kommer får kommune-Norge flere innbyggere med behov for støtte og færre til å gi den. Dersom vi kan utnytte KI og gjøre arbeidsmengden i offentlig sektor mer håndterbar for de som skal utføre den, vil fremtiden se mer lys ut enn de dystreste spådommene.

I tiden fremover vil vi i Visma Flyt ta i bruk mer og mer KI i våre fagløsninger. Ikke for å effektivisere bort menneskene, men for å gi dere mer tid til å gjøre oppgaver som krever menneskelig innblanding.

Kunstig intelligens kan brukes til å støtte og forsterke eksisterende arbeidsprosesser, ikke erstatte de ansatte.

Vil du lese mer om våre initiativer innen kunstig intelligens kan du gjøre det på våre nettsider.

Liknende artikler