Choose language

Flyt Barnevern | Saksbehandlingssystem

Status

Siste nytt og status om Flyt Barnevern

Alvorlig ung gutt utendørs, representerer utsatte barn i barnevernet. Bildet understreker viktigheten av pålitelige systemer for å sikre barns velferd, noe Flyt muliggjør gjennom effektive løsninger for saksbehandling i barnevernet. Alvorlig ung gutt utendørs, representerer utsatte barn i barnevernet. Bildet understreker viktigheten av pålitelige systemer for å sikre barns velferd, noe Flyt muliggjør gjennom effektive løsninger for saksbehandling i barnevernet.

Flyt Barnevern lansering

I 2022 lanserte vi Flyt Barnevern, kommune-Norges nye fagsystem for barnevernet. Med det nye fagsystemet for barnevernadministrasjon får barnevernet i kommunal sektor en moderne IT-løsning som møter dagens og morgendagens utfordringer. Flyt Barnevern vil bidra til at kommunene får den IT-løsningen de trenger for barnevernet, slik at barn og familier som trenger hjelp, får hjelp som virker, til rett tid.

På denne nettsiden vil vi holde deg løpende oppdatert på utviklingen av Flyt Barnevern. Her vil vi også legge ut sniktittvideoer, som er korte visninger tatt direkte fra utviklingsområdet. For å bli informert om når vi har en statusoppdatering eller nyhet å komme med, anbefaler vi at du melder deg på nyhetsbrevet.

Det ble arrangert et nettseminar der det ble gitt status, demo og informasjon om Flyt Barnevern. Vi så heldige at Trine Johnsen fra Ullensaker kommune kom og fortalte om nyttige tips ved oppstart av Flyt Barnevern.

Nyttig innhold

Visma nominert til sikkerhetspris

""Visma er nominert til Cyber Outstanding Security Performance Awards 2024, i klassen for beste Cybersikkerhetsteam!

Prisen anerkjenner dedikasjon og fremhever enestående prestasjoner av selskaper, personer, produkter og initiativer over hele det globale cybersikkerhetsfeltet. Kåringen er basert på verdier om å være uavhengig, troverdig, transparent og respektabel.

Omfanget og alvorlighetsgraden av cyberkriminalitet øker stadig. Derfor er det viktigere enn noen gang for IT-selskaper å ha en solid sikkerhetskultur med gode rutiner for å beskytte mot og håndtere cybersikkerhetstrusler.

Visma sitt cybersikkerhetsteam har over år jobbet målrettet og dedikert for å etablere en robust sikkerhetskultur i selskapet, med sikkerhetsansvarlige i alle utviklingsteam. For Visma står derfor denne nominasjonen som et bevis på vårt løfte om å verne våre systemer og kundenes data mot stadig nye cybertrusler.

Sammen skal vi bygge tillit til barnevernets arbeid

Tillit gjør noe med hvordan vi tar vare på hverandre. Måten vi forholder oss til hverandre på er et av særtrekkene ved det norske samfunnet. Det er tillit til hverandre som binder oss sammen og får oss til å samarbeide godt. 

Tilliten til barnevernets beslutningsgrunnlag og vurderinger er blitt en diskutert sak. For at barnevernet skal utøve sitt mandat, må barn og familier stole på at barnevernets vurderinger og hjelp er rett. Uten denne tilliten blir det vanskeligere for foreldre og barn å tørre og snakke åpent om sine utfordringer i møtet med barnevernet. Det vil også påvirke barnevernets mulighet til å hjelpe. 

Befolkningen trenger å ha tillit til at barnevernet vil dem vel. Tillit tar tid å bygge. Men hvordan er det mulig å styrke denne tilliten, når flere ansatte i barnevernet opplever at arbeidshverdagen er blitt mer krevende. At det stilles stadig økte krav til dokumentasjon, begrunnelse og oppfølging, er knapt med tid og ressurser, og der tverrfaglig samarbeid ofte oppleves som vanskelig?

Så hva om det var mulig for ansatte i barnevernet å ha en arbeidshverdag med større forutsigbarhet og kontroll over sakene sine enn hva de har i dag?

  • Å ha tid til å ta den ekstra telefonen for å følge opp klienter.
  • Å kunne forebygge skjevutvikling tidligere og vite med større grad av sikkerhet at de tar rett beslutning i saken.
  • Og at samfunnet og klienter opplever jobben de gjør som nyttig og hjelpsom.

Vil ikke det være viktige bidrag for å styrke tilliten til barnevernets arbeid?

Mye av dette vil være mulig ved å tilby bedre arbeidsstøtte enn det eksisterende fagløsninger kan tilby. Visma Flyt har anerkjent behovet for å modernisere fagsystemene til barnevernet i Norge. Vi mener at vi er med på å bygge tilliten til barnevernets arbeid, når ansatte i barnevernet har tillit til at de verktøyene de bruker gir god beslutningsstøtte og frigjør mer tid til å følge opp barn og yte rett hjelp med medvirkning fra barn og familier.

Status på utviklingen av Flyt Barnevern

Vi jobber kontinuerlig med videreutviklingen av løsningen og deler siste logg med deg her. Ønsker du å bli varslet når det kommer nye oppdateringer meld deg på nyhetsbrevet.

Meld deg på nyhetsbrevet

Per midten av februar 2024 har vi gjennomført 42 implementeringsprosjekter, og vi har ytterligere 19 spennende prosjekter som er planlagt og pågår frem mot sommeren. Det er gledelig å se så stor interesse og engasjement for våre løsninger.

I tillegg er det stor stas å melde at flere av våre kunder nå er i full sving med bruken av økonomi og lønn i Flyt Barnevern, og at rapportering til barnevernregisteret er på plass. Dette er viktige steg i retning av en mer effektiv og helhetlig drift ute i tjenestene.

Vi jobbet med tiltak for å imøtekomme tilbakemeldingene fra dere som allerede var i gang med Flyt Barnevern. I tillegg var det fokus på tre hovedområder i løsningen :

  • Nøkkeltall
  • Varslinger
  • Filtrering på Hendelser og Personer 

Funksjonalitet for mottak av bekymringsmelding fra Nasjonal portal for bekymringsmelding kom godt i gang. Vi jobbet med den siste oppgaven knyttet til denne funksjonaliteten.

Det kom på plass endringer som har vært etterspurt. Blant annet:

  • Nøkkeltall for Hjelpetiltak
  • Datoer for Plan og Evaluering i lister
  • Varslinger på bekymringsmeldinger og Undersøkelser 

Januar

  • Saksbehandlingsflyt / prosess
  • Autorisasjon for andre enn saksbehandler
  • Migrering
  • Rapportering 

Februar

  • Tilgangspunkter og autorisasjon av saksbehandlerens rolle
  • Bestille dokumentliste, med inkludert innholdsfortegnelse
  • Håndtering av dokumenter merket unndratt § 19 (i arkiv, i nedlasting og send hendelser, i dokumentliste)
  • Fokus på forbedring av arbeidsflyt og smidig navigering mellom elementene/ dokumenter i barnevernet
  • Arbeid med brukergrensesnitt/ UX
  • Registrere utbetalinger
  • Familia migrering
  • Mulighet å registrere ufødt og ukjent barn 

Det har også vært oppstart for pilotering av Flyt Barnevern, og produktteamet har hatt oppfølging av nasjonale prosjekter.

Mars

  • Utviklet funksjonalitet som lar deg navigere lett mellom tilknyttede hendelser - korrespondanser - barnekort, m.m. Eksempel når man står i vedtak korrespondanse, kan man nå andre relaterte elementer
  • Listevisninger har klikkbare PDF symboler som lar deg nå dokumenter med ett tastetrykk.
  • Bestilling av dokumentliste med innholdsfortegnelse som kan enten sendes digitalt til valgt mottaker eller laste ned/ skrive ut er ferdig
  • Håndtering av dokumenter merket unndratt iht §19 i arkiv, i dokumentliste, i opplasting av hendelser.
  • Vi ferdigstiller arbeidet knyttet til autorisasjon og aksesspunkter
  • Implementert funksjonalitet for svar til offentlig melder
  • Vi jobber nå med nøkkeltall og varslinger om frister som utledes av nøkkeltall.

April

  • Det er utviklet funksjonalitet knyttet til barnets flytting fra fosterhjem og flytting fra institusjon
  • Håndtere årsaker, i henhold til koder
  • Håndtere flytting, i henhold til koder
  • Det er utviklet funksjonalitet for registrering av ovennevnte med hensyn til rapporteringskrav
  • Nå kan man se historikk av flyttinger
  • Vi jobber med å implementere arbeidsflyt der en henvendelse kan tilknyttes bekymringsmelding
  • Implementert tilsvarende for en innkommet korrespondanse 

Juni

  • Ferdig med å implementere autorisasjon/tilgang.
  • Endret brukergrensesnittet slik at alle sider har lik design og logikk, herunder:
    • Brukervennlige knapperader som følger brukerens tilgang
    • Metadata kan lukkes og åpnes slik at man ikke ser informasjon man ikke trenger.
    • Knapper er plassert i henhold til gangen i en barnevernsak med tanke på rekkefølge og logikk.
  • Lagt til ny begrunnelse for sletting. “Henlagt melding” skal brukes etter at det er gått fem år uten nye meldinger på barnet. Slette årsakene logges tilsvarende slik at all sletting er etterprøvbar.
  • Håndtering av flytting under tiltak er implementert.
  • Lager nå flettefelt slik at alle verdier som er registrert er tilgjengelige som flettefelt i tekstmaler.
  • Lager ny side for nøkkeltall:
    • Implementerer nå nøkkeltall for bekymringsmeldinger og undersøkelser.
  • Planlegger implementering av muligheten for å videresende innkommet digital post mellom de ulike Flyt-løsningene.

November

  • Flyt Barnevern ble lansert 8. november.

  • Alle hendelser er ferdigstilt med nytt brukergrensesnitt
  • Justeringer i postregistrering som trengs i barnevernet:
    • registrere innkommende korrespondanse uten barn
    • uten avsender
    • kobling til bekymringsmelding
  • Tilgangspunkter

  • Bestille dokumentliste, inkludert innholdsfortegnelse 
  • Håndtering av dokumenter merket unndratt § 19 (i arkiv, i nedlasting og send hendelser, i dokumentliste)
  • Fokus på forbedring av arbeidsflyt og smidig navigering mellom elementene/dokumenter i barnevern
    • også arbeid med brukergrensesnitt/UX
  • Registrere utbetalinger
  • Familia migrering (ongoing)
  • Mulig å registrere kontonummer på klient/barn, organisasjon og person
    • med validering
    • med mulighet for utenlandsk nummer
  • Mulighet å registrere ufødt og ukjent barn
  • Motta bekymringsmeldinger fra nasjonal portal for bekymringsmeldinger (påbegynt)

Se sniktitt direkte i løsningen

I utvalget under får du korte visninger tatt direkte fra utviklingsområdet. Er du allerede kunde, logg deg inn i Community å se hele sniktitt-serien.

 

 

Lurer du på noe?

Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.