Flyt Helse | Journalsystem
FAQ
Kommune-Norges nye pasientjournal
Digitalisering innen helse
Om dagen er det stor interesse for digitalisering innen helse og omsorg. Under svarer vi på spørsmål som er kommet inn fra dere. Er det noe du lurer på som du ikke får svar på under, ta kontakt »
Er du allerede kunde kan du også følge med på flere Flyt Helse diskusjoner og nyheter i Community.
Gå direkte til tema:
Generelt
Vi tar gjerne i mot innspill. For øvrig har vi tett dialog med referansekommuner som bidrar med viktige innspill ifm. utvikling av Flyt Helse.
Dere kan gjerne sende innspill til leif.inge.jakobsen@visma.com.
Det er mulig å få tilgang på tidligere nettseminar og "sniktitt" videoer.
- Se nettseminar her »
- Omsorg Profil kunder har mulighet til å se "sniktitt" videoer i Visma Community. (Søk på sniktitt så kommer alle videoer opp).
- Bestill trial tilgang »
- Om dere ønsker en gjennomgang av løsningen, ta kontakt med oss her.
Spørsmål: Er det tenkt at fastleger skal ta i bruk dette, eller er det kun leger tilknyttet institusjoner dette blir et verktøy for?
Svar: Det er ikke tenkt at fastlegene skal bruke Flyt Helse. Vi vil, i første omgang, fokusere på pleie- og omsorg, Frisklivssentraler og private institusjoner som har behov for å dokumentere helsehjelp.
Spørsmål: Fikk inntrykk av at deres fokus var rettet mest mot sykehjem/institusjoner, og mindre mot hjemmetjenester? Det er jo nasjonalt ønskelig at brukere av helsetjenester skal kunne bo lengst mulig i sitt eget hjem, og det rettes fokus mot styrking av hjemmebaserte tjenester.
Svar: Vi utvikler Flyt Helse for bruk i hjemmetjenesten, institusjoner, boliger osv, og løsningen skal absolutt understøtte arbeidsprosessene på alle områder innen pleie- og omsorg. Vi legger til rette for en åpen løsning, hvor det skal være enkelt å integrere mot velferdsteknologi og det å kunne "bo lengst mulig i eget hjem".
Spørsmål: Er Norsk forening for alders- og sykehjemsmedisin involvert i bruker- og brukervennlighetstestingen?
Svar: Nei, vi har ikke hatt noen dialog med dem. Men, det er et godt innspill, som vi kan følge opp.
Spørsmål: Det er et ønske fra politisk og administrativ ledelse i kommunen med et møte for å få informasjon om Flyt Helse. Er dette mulig?
Svar: Ja, det er fullt ut mulig. Ta kontakt med oss her.
Spørsmål: Er det mulig å få tilgang til informasjon på Visma Community selv om man ikke er Profilkunde i dag, for å følge utviklingen videre ? Vi er kunde på andre områder, Skole, Barnevern, HSPro etc.
Svar: Man får kun tilgang til de områdene din kommune er kunde av. Trenger du videre hjelp, ta gjerne kontakt med support.community@visma.com
Brukergrensesnitt
Spørsmål: På noen elementer ser jeg dere bruker farge som informasjon. Dette strider med krav om universell utforming som offentlig sektor er pliktig å følge. Hva er deres strategi og tanker rundt universell utforming?
Svar: Vi baserer oss på farge i kombinasjon med tekst, form o.l Vi gjør en fortløpende vurdering av brukergrensesnitt for å lage en så god brukeropplevelse som mulig.
Flyt Helse har responsivt design, som betyr at dere kan benytte både stasjonær PC, laptop, nettbrett og mobiltelefoner. Derfor vil det ikke være nødvendig å utvikle egne apper for Flyt Helse.
Spørsmål: Det brukes pr nå Profil på nettbrett i mange kommuner. Jobber dere parallelt med utvikling av nettbrett-løsninger av Flyt Helse?
Svar: Flyt Helse har responsivt design, som betyr at dere kan benytte både stasjonær PC, laptop, nettbrett og mobiltelefoner. Derfor vil det ikke være nødvendig å utvikle egne apper for Flyt Helse.
Fysioterapi
Dokumentasjon for fysioterapi kom på plass i første leveranse.
Spørsmål: Det legges til rette for fysioterapi funksjonaliteter. Jeg oppfattet at kodeverket må legges inn manuelt, betyr dette import av nedlastet kodeverk? Noe som egentlig er «semi manuelt».
Svar: Vi har diskutert muligheten for å ta i bruk ICF for dokumentasjon for fysioterapi. Dette er prematurt, så inntil videre må dere legge inn kodeverk manuelt.
Spørsmål: Vil det være selvforklarende hvordan fysioterapeut skiller mellom pasienter i institusjon og de som det sendes refusjonskrav for?
Svar: Både brukere og ansatte vil være koblet mot organisatorisk enhet. På den måten vil vi vite om fysioterapi ytes i institusjon eller åpen omsorg. Når det gjelder refusjonskrav til Helfo, så har vi ikke laget skisser for denne arbeidsprosessen ennå. Vi vil komme tilbake med mer detaljer senere.
Spørsmål: Vil det bli en bedre løsning for Ergo/Fysio som bruker mange skjema fra NAV? Integrasjon - dokumentasjon mot NAV? I dag må alt skannes inn i Visma Profil.
- Målinger må bli mer fullverdig nyttige. Vi savner mulighet for BMI-kartlegging, kartlegging av underernæring (per i dag skannes skjemaer inn), og målinger som vold og fall kunne vært nyttige hvis de fungerte fullt ut, også på mobil.
- Regelmessige injeksjoner må få en plass for oversikt og registrering, som Haldol-injeksjon med intervall på 4-6 uker og B12 hver 12. uke, for eksempel. En oversikt i medisinoversikten som viser dato for siste og neste injeksjon. Her brukes det fortsatt mye papirlister, da arbeidslisten ikke er dekkende nok.
- Vil det være nyttig å rydde opp nå før Visma Flyt? Legge inn alle diagnoser, mål, ressurser og tiltaksplaner? Eller må alt legges inn på nytt i Flyt?
Svar: For Fysio/Ergoterapi vil dokumentasjonen være tilpasset de behov som gjelder denne profesjonen, og vil legge til rette for å benytte de aktuelle skjemaer for tjenestene. Målinger er prioritert tidlig i utviklingsløpet, og vi har til hensikt å lage en god løsning - som skal gi nyttig informasjon. Vi starter nå med å utarbeide skisser for kartlegging, og vil legge til rette for integrasjon mot kartleggingsverktøy som tilbyr sentrale skjemaer for kartlegging. Vi vil også integrere Flyt Helse med Sentral Forskrivningsmodul som igjen er tett integrert med e-Resept og Pasientens legemiddelliste. Når dere er klare for å komme i gang med Flyt Helse, så anbefaler vi at det gjøres en ryddejobb i Visma Profil. Dette vil vi komme til ifm. planlegging for overgang til Flyt Helse.
Funksjoner
Spørsmål: Vil det komme funksjoner for styringsdata? Det vil si data/tall som gir kommunen bedre forutsetninger for budsjettering og ressursstyring. Drømmen hadde vært et "dashboard" med uttrekk av tall i "live", ut i fra valgte kriterier som vi selv kan velge.
Svar: Vi har en god statistikkløsning, hvor det kan tas data ut i tabell eller spørringer. Vi skal videreutvikle dette.
Spørsmål: Blir det mulighet for å sende journal / utskrift av hovedkort elektronisk til andre instanser ved f.eks ved flytting til ny kommune?
Svar: Ja, det ligger i planen og vi vil se på dette i sammenheng med nasjonale standarder for utvikling av samhandlingsløsninger.
Spørsmål: I dagens Visma Profil er det en svakhet ved at logg for gitt eventuell medisin tilsynelatende forsvinner i det et medikament seponeres. Hvordan dette vil fungere i ny løsning?
Svar: Dette er noe vi er oppmerksom på, og vil se nærmere på hvordan vi skal løse det i Flyt Helse. Vi tilbyr fullintegrasjon med Sentral Forskrivningsmodul, og vil i den forbindelse se på administrasjon av medisiner på nytt.
Spørsmål: Vil dere ta i bruk alle muligheter i persontjenesten? Da tenker jeg på for eksempel vasking mot register slik at de som er døde blir registrert som døde i vår database, adresseendringer og lignende.
Svar: Ja, persontjenesten vil også benyttes i Flyt Helse, og tilgjengelig og relevant funksjonalitet i Persontjenesten vil inngå i løsningen.
Spørsmål: Hvordan er løsningen tenkt for å skanne inn PDF-dokumenter til Flyt Helse? Skal det skannes direkte til et område som Visma Samhandling Arkiv har tilgang til for så å lastes over opp til Flyt Helse? Grunnen til at jeg spør er at pr idag har vi dedikerte PC-er som står kablet rett i sikker sone og som skanner til et område på serveren Profil går på pr idag. Er det tenkt at PC-er i åpen sone skal kunne skanne direkte eller må vi fortsatt ha disse skanne PC-ene (som vi egentlig vil bli kvitt).
Svar: Dersom PDF-dokumentet er en del av post- og saksbehandling, kan dette skannes og evt. lagres på et område, for deretter å lastes inn i Flyt Helse. Derfra registreres som inngående post. Det vil også være mulig å skanne dokumenter til EPJ, og vi skal vi se nærmere på hvordan de behandles der.
Flyt Helse vil også ha funksjonalitet for behandling av psykisk helse og rus, og det skal legges til rette for å bruke aktuelle skjemaer for kartlegging og dokumentasjon. For øvrig kan dere benytte ICNP for å dokumentere også på dette området.
Spørsmål: I Flyt Helse kan diagnoser lastes ned fra Kjernejournal? Når vi får epikriser eller svar fra fastleger på spørsmål kan diagnoser og medisiner lastes ned fra disse?
Svar: Vi vil tilby den funksjonalitet som til en hver tid er gjeldene for Kjernejournal. Dette gjelder også nedlasting og dokumentdeling, dersom det aktualiseres.
Ja, vi utvikler funksjonalitet for dokumentasjon (Plan og rapport) som vist på nettseminaret, og kom med i første leveranse.
Spørsmål: Hvordan tenker dere kartlegging av nye pasienter i Flyt Helse? Tenker dere en standardisering i bunnen og så videre ut fra svarene som gis, eller vil dette være ut fra egne maler som i dag? Om vi tenker beslutningsstøtte, starter mye med kartleggingen (som risikovurdering), men dette krever jo likt og gjennomtenkt system fra starten av.
Svar: Vi jobber med dette, og har ikke besluttet hvordan dette endelig vil bli i Flyt Helse, men vi vil ta utgangspunkt i standard skjema for kartlegging der det foreligger slike. Vi vurderer å integrere Flyt Helse med f.eks. CheckWare og tilsvarende. Når det gjelder risikovurdering, så vil noe foregå i kartleggingen. Det vil også være mulig å definere risiko knyttet mot Problem/Behov og Tiltak i Flyt Helse.
Spørsmål: Hvordan blir det med pålogging hvis en er student på en avdeling og fast ansatt med annen rolle et annet sted?
Svar: Man oppretter to ulike roller for denne ansatte. For eksempel én for student og en annen for helsearbeider/assistent el.
Spørsmål: Ift. pålogging; vil alle ansatte måtte logge seg på via BankID/HelseID og ikke brukernavn + passord slik det er i dag?
Svar: Første gang en ansatt logger på så vil det være krav om innlogging via ID-porten for verifisering av den ansattes fødselsnummer. Deretter er det mulig å benytte det vi kaller alternativ pålogging, som er fødselsnummer + passord + engangs-PIN som sendes til den ansattes e-postadresse.
Spørsmål: Er det meningen at en skal kunne velge engelsk språk + stavekontroll når journalforskriften sier en hovedsaklig skal skrive på norsk?
Svar: Dette er standard Flyt-funksjonalitet, men det vil være opp til virksomheten å utarbeide retningslinjer for hvordan journalføring foregår. Og der oppfordrer vi til å følge standard retningslinjer.
Spørsmål: Er tekstbehandlingen / journalnotatet slik dokumentasjon er tenkt videre? Hvordan knyttes det i så tilfelle til tiltaksplaner?
Svar: Et godt spørsmål som gir oss muligheten til å komme med en viktig presisering. Vi vil ikke benytte CK-editor eller andre tekstbehandlingsverktøy ifm. dokumentasjonen. Vi utvikler egne felter for dette.
Ja, det stemmer. Da vil reisetiden være 0 og Ruteplanleggeren vil optimere på å nå besøk innenfor tidsvinduene.
Spørsmål: Under ruteplanlegging: dersom et besøk ikke kommer med pga. manglende kompetanse hos ansatt. Vil det automatisk legges videre til neste dag?
Svar: Hvis oppdraget har en kompetanse som ingen ansatte er kvalifisert for vil det ikke bli med til ruteplanlegging. Da vil oppdraget bli ufordelt. Hvis det dagen etter finnes en ansatt som har riktig kompetanse vil oppdraget bli fordelt.
Spørsmål: Må vi kjøre løsningen gjennom NHN sitt nett, slik vi må med Flyt PPT, eller kan folk logge på løsningen uavhengig hvilket nett de er på. f.eks hjemme fra?
Svar: Vi støtter begge varianter, dvs. direkte via Internett, eller via NHN. Det vil være opp til kommunens ROS-analyse hva man velger. Det er også mulig å filtrere tilgang basert på IP-adresser (via Internett), hvis man ønsker det. Det kan gjøres per kommune (under systemadministrasjon i Flyt Helse). Vi vil også oppfordre kommunen til å gjøre en grundig risikovurdering for tilgang utenfor kommunens interne nett, dvs. hjemmekontor og mobile enheter.
Integrasjoner
Spørsmål: Skal kommunene fortsatt ha egne selvlagde plankategorinavn? Eller blir alt fastsatt av Visma Flyt?
Svar: Sykepleiere vil bruke ICNP, og kan ikke velge lokale koder. For andre profesjoner, vil det være mulig for kommunen å bygge lokalt kodeverk. Vi har lagt til rette for at dere kan lage egne dokumentasjonskategorier, som bl.a. benyttes ifm. autorisasjon.
Spørsmål: Vil vi som kommune kunne vente med å gå over til Flyt Helse til det meste er klart fram mot 2025? Vil all data (alt som ligger i dagens ulike moduler, geografiske soner, ansatte, postjournal/saksbehandling m.m.) som ligger i Profil, bli overført til Flyt Helse?
Svar: Dere står fritt til å velge når dere ønsker å få over til Flyt Helse. Som vi nevnte i nettseminaret, er det kun brukerdata, ansattdata og kontaktpersondata som synkroniseres mellom Profil og Flyt Helse. Vi kommer tilbake med mer informasjon om hvordan dere bygger opp organisasjonsstruktur i Flyt Helse.
Jo, absolutt. Vi starter med ICNP, og vil utvide med Snomed CT hvis det blir aktuelt.
Når vi tilbyr sykepleiedokumentasjon basert på veiledende planer og ICNP, så vil vi fra tiltakene integrere disse mot f.eks. VAR (som også har mappet mange prosedyrer mot ICNP). Det er generelt en god strategi å legge til rette for integrasjoner mot allerede eksisterende støtteverktøy i løsningen.
Vi vil i første omgang erstatte Visma Profil med Flyt Helse, men på sikt skal også helsestasjonsløsningen på samme plattform.
Det er ingen konkrete planer for det, men hvis det blir lagt til rette for det i forbindelse med HelseID, så er det noe vi vil følge opp.
Pris
Pris er basert på innbyggertall og hvilke moduler/integrasjoner dere ønsker å ha med.
Ønsker du mer informasjon eller et uforpliktende tilbud, ta kontakt med oss »
Kostnaden på e-læring kommer i tillegg til årlig bruksrett. E-læring vil være en sentral del av opplæringen på bruk av ny nettbasert funksjonalitet både i første innføringsfase, men også videre ved ny funksjonalitet og ved nyansettelser/vikarer. I tillegg er e-læring tett integrert i løsningen og vil være et svært nyttig hjelpemiddel i daglig bruk for informasjons og beslutningsstøtte.
Spørsmål: Vi starter snart med budsjettarbeid, det er da viktig at vi får et noenlunde greit estimat for vår kommune, også i et 4 års perspektiv, kan denne framskrivingen også gjøres (med full overgang til Flyt Helse)?
Svar: Når dere har anskaffet de modulene som ligger i Profil+ vil dere ende opp med en komplett 1. versjon av Flyt Helse. Ingen kostnader utover økning i årlig bruksrett som skissert under nettseminaret og implementeringskostnad.
Samhandling
Spørsmål: Hørte at Flyt Helsestasjon blir bygd på samme plattform som Flyt Helse. Hva betyr det konkret for oss som i dag har både Visma Profil og Visma HSPro? Betyr det for eksempel at våre fysioterapeuter som jobber i begge systemene vil få en innlogging og kunne jobbe med brukere både i helse barn og unge, i hjemmetjenesten og på sykehjem? Hvordan blir skillet mellom Flyt Helse og Flyt Helsestasjon?
Svar: Skillet blir styrt av tilgangsstyring. Det vi gi en enkel tilgang til Flyt Helsestasjon med samme pålogging via Visma Connect til Flyt Helsestasjon og andre Flyt-løsninger man jobber i.
Vi tar gjerne i mot innspill. For øvrig har vi tett dialog med referansekommuner som bidrar med viktige innspill ifm. utvikling av Flyt Helse.
Dere kan gjerne sende innspill til leif.inge.jakobsen@visma.com.
Spørsmål: Vil apotekene være en aktør i samhandlingen omkring resept info i SFM/EPJ? Det er ofte samhandlingen med apotek/lege er utfordrende for oss sykepleiere i forhold til bestilling av rette medisiner.
Svar: Apotek har både før og etter innføring av SFM en sentral rolle knyttet til utlevering av legemidler rekvirert på resept til pasient. I utgangspunktet vil rollene bestå som i dag:
- Lege: Rekvirent og ansvarlig for å rekvirere adekvat legemiddelbehandling på resept.
- Hjemmetjeneste: Ansvarlig for utdeling og administrering av pasientens legemidler. I tillegg sikrer de at pasient har tilgang til rekvirerte legemidler (etterspør fornying av resept/dialog med lege).
- Apotek utlevere og levere rekvirerte legemidler i henhold til resept og PLL (multidosepasienter).
Spørsmål: Har dere laget en egen dokumentasjonskategori for psykologiske behandlingstiltak / behandlingsplan for psykologisk behandling som tilbys i kommunen? (lavterskel psykisk helsehjelp, kognitiv terapi, integrativ terapi der psykologen samarbeider med miljøterapeutene i kommunen om helhetlig behandlingsplan f.eks?). Har dere laget et eget planområde for helsehjelp som gis av psykologer? Hvilke diagnosekoder og diagnostisk kodeverk har dere lagt inn for psykologfaglige konsultasjoner - er det ICD-10 / 11 eller ICPC-2 - har dere har hatt noen dialog med kommunepsykologene eller relevante fagutvalg i NPF vedr. dette? Veldig interessant å følge denne utviklingen!
Svar: I Flyt Helse er det laget en Konsultasjonkategori som også kan benyttes for psykologer i tillegg til det som eventuelt inngår som psykologisk behandlingstiltak under kategoriene Helsehjelp. Flyt Helse støtter også ICD-10 og ICPC-2.
Vi er allerede i samtaler med Direktoratet for e-helse om dette. Vi vil sammen med andre leverandører bli involvert i planleggingen og utviklingen av felles Samhandlingsløsning. Hver enkelt leverandør vil så bli pålagt å følge de standarder i denne samhandlingsløsningen. Dette kan sammenlignes med når elektroniske meldinger ble innført. Da måtte vi som leverandører forholde oss til den standarden som lå i dette og alle aktører i helsevesenet kunne samhandle via meldinger.
Spørsmål: Når en samhandlingsplattform er på plass, vil da kommunene selv bestemme hvilket journalsystem de vil benytte?
Svar: Tanken bak en slik samhandlingsplattform er nettopp dette. At en kommune skal kunne selv velge sitt daglige arbeidsverktøy så lenge det tilfredsstiller de krav og standarder som kreves. KS og Direktoratet for e-helse har bekreftet dette.
Spørsmål: Er det noen systemer som ikke er med i fellesløsningen som ble snakket om? Vil Flyt kunne samhandle med alle kommuner og sykehus selv om de ikke har Akson eller Flyt? Hvordan skal man få integrasjon på tvers av alle systemer når alle private og kommunale aktører står fritt til å delta eller ikke?
Svar: Med en felles samhandlingsplattform vil alle leverandører måtte forholde seg til denne. Det vil si at når denne er på plass, vil kommunene kunne velge hvilke journalløsninger de ønsker. Man vil da kunne kommunisere med andre aktører uavhengig av lokasjon og ha tilgang til en innbyggers journalinformasjon, basert på om man har autorisasjon.
Spørsmål: Vil det bli mer samhandling og flyt fra du er barn og til voksen alder? Pr. i dag må all informasjon være skilt i Visma HsPro og Visma Profil. Vanskelig å få oversikt og flyt når en går over til neste program.
Svar: Det vil bli mulighet til å følge en person gjennom de ulike journalene etterhvert som informasjon registreres. Hvordan dette vil løses rent praktisk er avhengig av hvordan Direktoratet for e-helse planlegger og utvikler felles samhandlingsplattform.
Lurer du på noe?
Enten du har spørsmål om våre produkter, tjenester, eller trenger veiledning, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vårt dedikerte team er alltid klar til å assistere deg.