Flytbloggen

Hvordan jobber vi for å utvikle kommunenes pasientjournal? | Flytbloggen

Skrevet av Andreas Witzøe | 14.01.2025

Å utvikle en pasientjournal som imøtekommer behovene i kommunene krever både dyptgående forståelse av norsk helsevesen og nær kommunikasjon med sluttbrukerne. I denne artikkelen blir du litt bedre kjent med menneskene som hver dag jobber med å utvikle kommune-Norges nye pasientjournal, Flyt Helse.

– Jeg har alltid tenkt at når du kommer inn i coorporate-verden så finner du bare folk som ikke forstår utfordringene til de ute i klinikken. Det stemmer ikke med oss som jobber her i Flyt, vi forstår hverdagen til dere ute i førstelinjen, forteller Sigurd Omsted i Visma Flyt.

Sigurd har jobbet som sykepleier og har 10 års erfaring fra helsevesenet, blant annet som superbruker av pasientjournal på Rikshospitalet. 

– Jeg ble veldig engasjert da vi moderniserte deler av IT-løsningene og så de store gevinstene vi oppnådde. Da fikk jeg lyst til å bidra mer spesifikt med digitalisering i helsevesenet. Jeg har selv fått kjenne på kroppen arbeidspresset, bekymringene og frustrasjonen som helsepersonell kan oppleve i tjenestene. Det er viktig å forstå hvor skoen trykker når man skal levere IT-løsninger, sier han.

I dag jobber Sigurd i Visma Flyt med å forstå hva som er viktig for kommunene og helsepersonell på et overordnet nivå, og kommunisere det inn mot selskapet. Det gjøres for å sikre at utviklerne fokuserer på de riktige tingene.

Ønsker du å være først ute og få de nyeste oppdateringene fra Flyt innen helse, oppvekst og velferd? Ved å abonnere på bloggen får du verdifull innsikt, produktnyheter og praktiske tips rett i innboksen din. Du velger selv dine interesseområder ved å klikke på knappen under.

Ut fra kontoret og inn til brukerne

– Det er særlig motiverende å vite at det jeg jobber med vil komme mine tidligere kollegaer til gode, det å vite at de vil få gode arbeidsverktøy som gjør jobben deres  lettere er svært engasjerende.

Det forteller løsningsansvarlig for Flyt Helse, Marie Natalie Solberg. Hun er utdannet sykepleier og har jobbet fem år i hjemmesykepleien. I dag bruker hun sin kompetanse for å bidra til å utvikle et journalsystem som gjør hverdagen ute i kommunene litt enklere.

– Jeg vet hvor mye tid som i dag brukes på å sitte foran en pc, tid som man  skulle ønske man kunne bruke ute hos brukere som trenger akkurat den tiden. Håpet mitt er at kanskje fem minutter av den tiden pleierne sparer på bedre journalsystemer kan brukes på en kopp kaffe hos en ensom bruker som trenger en samtale. Det skal ikke mange minuttene til for å snu dagen fra vond til bedre, forteller Marie.

Tverrfaglig kompetanse

Arbeidet med å utvikle, og stadig forbedre, en pasientjournal spesielt tilpasset norske forhold, krever et bredt spekter av faglig kompetanse. I Flyt involverer denne prosessen et tverrfaglig team bestående av blant annet designere, businessanalytikere, utviklere med internasjonal erfaring innen elektroniske journalløsninger, og helsepersonell med høy faglig kompetanse.

Det er vår brede faglige kompetanse som gir oss fordelen når vi utvikler løsninger for komplekse behov. Helsepersonell hos oss, med sin omfattende praktiske erfaring og bakgrunn, bringer uvurderlig innsikt i hvordan løsningene kan forbedres fra et klinisk perspektiv. Dette, kombinert med innsatsen fra våre dyktige designere og analytikere, sikrer brukervennlige design som både er funksjonelle og intuitive.

– Jeg har troen på at vi lager den beste journalløsningen nettopp fordi vi har så mange ulike fagfolk og et stort og godt miljø. Også fordi vi snakker mye med kundene, og fordi vi har designere som er ute og ser på helsepersonells ulike arbeidsprosesser, sier Eli Lekang.

Eli er utdannet sykepleier og har jobbet i sykehus og kommunehelsetjenesten i en årrekke, som sykepleier, fagkoordinator og mellomleder. I Visma Flyt jobber hun i utviklingsavdelingen som tjenesteeier for Flyt Helse.

– Jeg ønsker at vi skal levere den beste løsningen til kommunehelsetjenesten, en løsning som understøtter arbeidsprosesser, gir brukerstøtte og legger til rette for deling av data mellom kommunens samhandlingspartnere, sier Eli.

Utvikling sammen med kommunene

Visma Flyt sin tilnærming til utvikling innebærer strategisk samarbeid med kommuner og private helse- og omsorgstjenester. Vi opprettholder tett dialog med dem hvor vi tar tilbakemeldinger fra helsepersonell på alvor for å forme og tilpasse vår løsning. Vi ønsker å  forstå deres prioriteringer og arbeider for å ta beslutninger som er i tråd med disse behovene. Dermed vil vi sikre at vår journalløsning ikke bare er relevant nå, men også bærekraftig inn i fremtiden.

Gjennom denne brukerorienterte strategien, styrket av vår interne faglige kompetanse, sikrer vi at pasientjournalen blir en effektiv ressurs for kommunene og deres helsepersonell.

Leif Inge Jakobsen har jobbet som produktansvarlig innen helseområdet i Visma Flyt i 20 år, han er klar på at verdien av å samarbeide med kommunene er uvurderlig. 

– Vi må forstå hvordan kundene våre jobber slik at vi kan  utvikle systemer som understøtter deres arbeidsprosesser. Når vi jobber sammen med kommunene er det for å invitere dem til å bidra til at vi lager løsninger som blir tatt godt imot og som vil fungere ute i kommunene, forklarer Leif Inge.

Med over 30 års erfaring kjenner Leif Inge godt til hvordan kommunene arbeider, han  kjenner også godt til beslutningsprosessene i kommunene.

– Jeg har i denne perioden etablert et stort kontaktnett både i kommunene og generelt i e-helsemiljøet i Norge (samarbeidspartnere er blant annet  KS, NHN, HDIR, FHI), noe  jeg mener er viktig for å forstå helhetsbildet innen e-helse. Også for å være med å påvirke retningen innen området. Det gir også kort vei til å etablere nødvendige møtepunkter for å diskutere strategi, forteller han og legger til:

– Den viktigste drivkraften er ønsket om å lage gode løsninger for dem som jobber i helsesektoren, slik at de med våre løsninger opplever at de kan gjøre en god jobb og sikre god og forsvarlig helsehjelp til pasientene. I tillegg er det viktig for meg å jobbe på en arbeidsplass som har et mangfold av kompetanse som til sammen gjør at vi utvikler gode løsninger. 

– De er rådyktig

Leni Østvik er utdannet vernepleier og har bred erfaring fra arbeid i kommunal sektor. Blant annet som pedagogisk-psykologisk rådgiver, avdelingsleder på en barneskole og avdelingsleder i helsesektoren, samt som superbruker på ulike digitale systemer. I Flyt er hun leder for konsulentene som gir kundene innføring i produktet de har kjøpt. 

I sitt team har Leni dedikerte og faglig sterke personer, med erfaring fra førstelinjen. 

– Teamet mitt er en gjeng med dedikerte fagpersoner. De har jobbet i kommune-Norge i 100-talls av år til sammen. De er rett og slett rådyktig, forteller Leni

Konsulentene blir mer en kompetansepartner for kundene som innfører løsningene, enn en opplæringsansvarlig.

– Jeg har en gjeng med konsulenter som er dedikerte og dyktige i det de gjør og står for. Det er en fryd å være en del av dem og se den drivkraften de har i arbeidet sitt for at kundene skal få en best mulig løsning, forteller Leni.